28/12/2021

„Rob Roy“ ja „Rummu Jüri“



Walter Scott
„Rob Roy“

Sarjast „Seiklusjutte maalt ja merelt“.
Eesti Riiklik Kirjastus. Tallinn 1957.
Tõlkinud I. Torga.
Illustreerinud Hugo Mitt.

Walter Scotti ajaloolisi romaane on lugenud ja kiitnud paljud põlvkonnad. Minu lemmikute hulka pole ta siiski kunagi kuulunud. „Ivanhoe“ meeldis tiba rohkem, „Rob Roy“ aga tundus raskepärasena. Võib-olla peaksin selle nüüd vanas eas uuesti läbi lugema, et aru saada Scotti teoste igikestvusest. Pildid uljast kangelasröövlist aga olid lennukalt köitvad.
Siiski rohkem meeldis mulle tollal meie oma Rummu Jüri, kellest mu lapsepõlves veel liikusid lood rahvasuus, raadios mängiti kuuldemängu, mille aluseks vist oli näitemängu raamatuke, mis meil mõnda aega ka kodus oli ja mida ma hästi palju lugesin.

Sagedase lugemise ja tihti korratud kuuldemängu või opereti (1954, Leo Normet ja Edgar Arro) tõttu jäid mulle sealsed laulud hästi meelde ja ujuvad aeg-ajalt ka praegu kuskilt mälusügavustest esile. Ikka see:

„Leidub töid ja maid
lahke päikse all,
leidub paiku paremaid
kui Vetla mõisa tall.“


(Mu mälus on Vetla mõis, aga võimalik, et peab olema mõni teine kohanimi.)

Eelnevad read kirja pandud, otsisin ma internetist selle raamatukese kaant, mis meil toona kodus oli ja mind põnevile ajas. Leidsin ka:

Alfred Mering, Huko Lumet
„Rummu Jüri“

Muusikaline komöödia viies vaatuses kuues pildis.
Eesti Riiklik Kirjastus, 1955.

Aga mingem tagasi Rob Roy juurde. Väidetavalt suri uljas metsavend täna 287 aastat tagasi ehk 28. detsembril 1734. Sündinud olevat ta 350 aastat tagasi, 7. märtsil 1671, kuid eri allikad pakuvad erinevaid aegu. Scotti romaan on sisuliselt noore Franki ja Diana armastuslugu, mille taustaks ajaloolised sündmused ja nendega kaasnevalt Rob Roy, šotlaste iidol, õilis röövel, kellest sai Šotimaa rahvuskangelane.

„„Vana Andrew Fairservice armastas ikka öelda: „Ilmas on palju sihukesi asju, mis on kiitmiseks ülearu alvad, aga kirumiseks ülearu ead – nagu näituseks Rob Roy.““

* Sir Walter Scott (15. august 1771 – 21. september 1832) oli šoti kirjanik, kes on eriti tuntud ajalooliste romaanide poolest, kuid ta kirjutas ka luulet ja näidendeid.

No comments:

Post a Comment